Sep 072018
 
Dec 07, 2018 | Fri | 18年12月07日
8:00 PM | 20時00分

PLENUM

PLENUM zeichnet sich durch das Spiel auf Bassblockflöten der Marke Paetzold bei Kunath aus. Die Mitglieder des Ensembles spielen ausschließlich auf diesen quadratischen Instrumenten deren Zusammenklang an den einer Kirchenorgel erinnert.
Dem Design von Orgelpfeifen nachempfunden, wirken die Flöten recht futuristisch, sehr technisch und hart. Sie bieten den Spieler_innen ein mannigfaltiges Klangspektrum, das sich von sphärischen Luftklängen, vollen Tönen, bis hin zu kühlen geräuschhaften Sounds erstreckt.
Bei Interpenetration spielt PLENUM eine Auswahl an im Ensemble konzipierten Stücken oder besser Klanginseln, die den außergewöhnlichen Klang der Instrumente in den Mittelpunkt stellen.
Angélica Castelló, Gobi Drab, Katrin Hauk, Thomas List, Steffi Neuhuber, Reni Weichselbaum

http://plenum.klingt.org

Fixateur Externe

Musique concréte with DIY instruments and Sound-poeetic.
Ü! UAI! Sound-poetic, meta-linguistic, traces: (S)experimental impro-vision, word pictures, sound layers, dream shards, opening microdimensions… Vibrations, Sensitive Waves, Post-Vibrations …, dream-shards (comma),… Ü! Ű from panyiga ü!
Sound Poetry & performance art as well with effects and loops, from homemade musical instruments to traditional folk instruments (zither, cowbell) that he played on a special shamanic way (with horse tooth and bones).
Pairing noise music with performance art, It often works with astonishing musical and visual elements. Caution! This show is suitable for disrupting tranquility. We do a wery massive above 18 years performance – that may happen we use nude body, black paints and blood. Rovar17 is responsible for the music, while the performer is Zopán Nagy. MaN from Pent Leditgrant Memorial Orchestra frames the event with a slide show as a visual artist.

https://soundcloud.com/fixateurexterne

die!hundianer

Einerseits als Sänger der Grazer Post-Rock-Formation „Code Inconnu“ und andererseits als Produzent eigenwilliger EDM gibt es für den autodidakten Steirer kaum Berührungsängste hinsichtlich der musikalischen Nischen in welchen er sich bewegt. Auch Musik für Theater (TaO! Graz) und Sound
Collagen für den englischen Schriftsteller William Osborne für dessen Lesungen gehören zum Repertoire des Künstlers. Das experimentelle Kunstprojekt „Timmi der Hund“ mit Alfred Lenz, sowie das Noise Wave Projekt „Inner Tetra“ mit Markus Sworcik sind weitere Stationen auf diesem Weg.
Das aktuelle Soloprojekt „die!hundianer“ verwendet Stimme und Computer als zentrale Musikinstrumente um damit unkonventionelle Popmusik mit eben solchem Heimatbezug herzustellen. Durch das Kreieren einer Kunstfigur (Verkleidung, Performance) eignen sich die Darbietungen auch für Vernissagen und Interventionen im öffentlichen Raum. Die Texte sind durch starken Österreich-Bezug geprägt und werden in ostmittelbairischem Dialekt, dem sogenannten „Wienerischen“ vorgetragen.
Begonnen hat die musikalische Laufbahn von Hannes Schauer im kulturellen Melting Pot London, wo der Steirer mit dem deutschen Soundkünstler und Labelbetreiber Alexander Wendt einmal monatlich einen Abend mit elektronischer E- und U-Musik mit Gastkünstlern aus aller Welt veranstaltete.

An diesem Abend in neuem Gewand mit einem outro von Christian F. Schiller.

http://www.soundcloud.com/die-hundianer

Sep 062018
 
Dec 06, 2018 | Thu | 18年12月06日
8:00 PM | 20時00分

Serpentu

Serpentu is a project by three Italian musicians (Mirko Maddaleno, Lorenzo Cappelli, Alessia Castellano, that have been playing for several years in the italian underground music scene with different bands. The project was born in summer 2017, and in December of the same year Serpentu recorded their first album. In this range of time the band has been working both on the arrangements of the songs and on improvisations that deeply influenced the final form of the album. The album has been recorded and mixed on the Tuscany hills, and the whole process has been handled completely by the band. After the live recording of every song, the second step of has been all about recording and manipulating sounds; lately these sounds have become a kind of texture that connects the songs to the fragments of the improvisations.
Eight raw, slow and obscure songs that follow one another as different ambients shift on the background. While Alessia Castellano’s cello swings between dark drones and romanticism, the two guitars sound as two different instruments: one is big, rich and liquid, the other is percussive, skinny and repetitive.
The three voices define the shape of the songs and form a single sound wave that goes from whispers to screams, from sweet melodies to dissonance.
After the release of the album, the band has been working for the Festival delle Colline on a live soundtrack for the Carl Theodor Dreyer’s 1932 masterpiece “Vampyr”.

https://serpentu.bandcamp.com/

DIE HOCHSTAPLER
present „The Quick Brown Fox Jumps Over The Lazy Dog“

Pierre Borel – alto saxophone
Louis Laurain – trumpet
Antonio Borghini – double bass
Hannes Lingens – drums

After devoting their debut to the concepts of Anthony Braxton and Ornette Coleman and inventing the collective alter ego Alvin P. Buckley as the mastermind behind their second album, Die Hochstapler (The Impostors) have with their third release officially declared Alvin P. dead and arrived at a music entirely their own. Based on questions of language and communication, their music is developed collectively in extensive rehearsal periods. Card games, alphabets, mathematical structures as well as texts from Beckett to Kerouac form the basis for radically free discourse. Four independent voices, free to suggest, pretend, agree, disagree or ignore at any time of the game, collectively build up a rhetoric full of hints and references, playful and ever changing.

Active since 2010, Die Hochstapler have played at venues and Festivals such as Météo Mulhouse, Jazz d‘Or Berlin, Cable Festival Nantes, Hagenfesten and Umlaut Festival Berlin.
The “extensive aesthetics” (freiStil) of their “excellent album” (Citizen Jazz) “The Braxtornette Project” (Umlaut Records 2013) has been perceived as “sensational” by austrian magazin skug and its successor “The Music of Alvin P. Buckley” (Umlaut Records 2015), according to allaboutjazz, “swings as hard as early Ornette and Don Cherry’s interlocking horns mashed up with the radicalism of Jimmy Giuffre’s ensembles”.

http://www.hanneslingens.de/index.php/projects/die-hochstapler/

Christof Ressi & Szilard Benes

Szilard Benes (HU) – Klarinette/Bassklarinette
Christof Ressi (A) – Elektronik/Video
Die beiden Musiker verbindet die Lust an der Grenzüberschreitung.
Während Szilard Benes sich auf der ständigen Suche nach der klanglichen Erweiterung seines Instruments befindet und Inspiration vor allem aus der Neuen Musik und dem Free Jazz, aber auch aus der Klezmer-Musik schöpft, bastelt Christof Ressi, wenn er nicht gerade komponiert oder arrangiert, an live-elektronischen Setups und Computerprogrammen, die ihm einen spontanen und direkten Umgang mit Klang und Bild ermöglichen. Gemeinsam suchen sie nach neuen Ausdrucksmöglichkeiten im Aufeinandertreffen unterschiedlicher Medien und vertreten dabei einen möglichst offen Begriff davon, was (noch) Musik sei.
Bei den Stücken handelt es sich meist um Konzeptimprovisationen – darunter die audio-visuelle Performance “Borderline”, eine Studie über das expressive Potential psychischer Ausnahmezustände.

www.christofressi.com